Tadeáš Maršálek

Případová studie: Jak jsme s FITAMI dosáhli obrat 10 mil. Kč během 2 let – 2/3

Jak na e-shop,Shoptet

V druhé části se podíváme na to, jak by měl každý majitel přistupovat ke svému e-shopu pokud chce růst a nechce své podnikání nechat zkrátka náhodě.

Rozvoj a investice do sortimentu

Počáteční kapitál

Kolik nás stál vznik e-shopu? 30 000 Kč. Přesně takový kapitál jsme potřebovali pro nákup prvního zboží a pro zaplacení prvního měsíce e-shopu. Díky tomu, že jsme měli zkušenosti z marketingu jsme se rozhodli jít cestou, kdy na všem budeme pracovat sami. Celý e-shop jsme si tedy utvořili k obrazu svému bez jediné pomoci.

Volba hlavní kategorie

Jelikož náš rozpočet na začátku nebyl nejvyšší, hledali jsme produkty, které by mohly mít potenciál prodeje a my zároveň byli schopni nakoupit dostatek produktů, aby si u nás zákazníci vybrali. Tak padl výběr na řemínky na hodinky Apple, což je naše hlavní kategorie dodnes.

Rozšiřování sortimentu

Náš e-shop rostl a abychom byli schopni růst ještě dále podpořit, potřebovali jsme se zaměřit i další kategorie. Přemýšleli jsme, jestli vstoupíme více do segmentu sportu, avšak finální volba padla na Apple jako celek. Vycházeli jsme totiž z toho, že lidé, kteří mají Apple Watch, musí mít i další produkty od Apple. A tak jsme se rozhodli pro příslušenství na telefony, mobily či jiné chytré zařízení právě od této značky. Druhou volbou poté bylo rozšíření na další značky chytrých hodinek jako je Samsung, Huawei či Amazfit. Nebylo to náhodou. Všímali jsme si totiž na lidech okolo nás, kolik z nich nosí právě chytré hodinky. Ač jsme to neměli statisticky nijak podložené, bylo vidět, že chytré hodinky či řemínky jsou opravdu na vzestupu.

Finance a data

Alfa Omega úspěchu. Ihned od začátku našeho e-shopu jsme věděli, že si musíme vést informace o tom jak se nám daří. Nehledali jsme žádné profesionální řešení, využili jsme jednoduché tabulky a na základě nich se řídili. Přiznám se, tabulka během času procházela změnami. Bylo postupně totiž potřeba měnit výsledky a také bylo potřeba pracovat se stále více a více proměnnými. Nicméně každý měsíc jsme si poctivě vyhodnotili. Z toho důvodu jsme vždy věděli jak se nám daří finančně.

Hledání tržních příležitostí

V začátcích jsme začínali pouze s několika produkty. Výběr tedy pro zákazníky nebyl extrémně široký a nám tak unikaly zbytečné tržby. Dostali jsme se tedy před otázku, co budeme kupovat, aby si u nás zákazníci našli to, co hledají? Šli jsme na to co nejvíce jednoduše to šlo. Pracovali jsme s naším dodavatelem, který nám poskytl informace ohledně trhu a ohledně prodejnosti jednotlivých kategorií. Poslechli jsme jej a objednali další kategorie řemínků. Tržby začaly růst a my opět tedy hledali další možnosti rozvoje. Jako druhé na řadu tedy přišla analýza konkurence.

Vytipovali jsme si konkurenční e-shopy a začali sledovat jejich sortiment. Na stránkách jsme si procházeli jejich nejprodávanější kategorie a tyto produkty poté nadále sháněli u našeho dodavatele. Opět se potvrdilo, že to byl správný krok. Abychom však nevsázeli na informace pouze na od našeho dodavatele či nečerpali nápady pouze od konkurence, začali jsme také přemýšlet, co dalšího můžeme naším zákazníkům nabídnout. 

Zamysleli jsme se tedy. Co dalšího může potřebovat náš zákazník? Odpověď byla jednoduchá. Pokud prodáváme řemínky na hodinky, zajisté je potřeba i jejich ochrana. Také určitě vlastní telefon od značky Apple. Jakmile jsme si takto definovali další možné kategorie, opět jsme oslovili našeho dodavatele a produkty přidali do naší nabídky.

Díky tomu jsme se také stávali více a více konkurenceschopnější.

Expanze na mezinárodní trhy

Musíme říct, že jsme do toho šli velmi po hlavě. Dostali jsme se totiž do situace, kdy nám český trh začal být malý a my chtěli nadále růst. Víceméně bez rozmyslu byl pro nás vstup na Slovenský trh jasným dalším krokem.

Připravili jsme tedy mutaci našeho webu, aby se zákazníci nelekli českých popisků!

Vstup na SK trh byl pro nás celkem jednoduchý, neboť konkurence zde bylo daleko méně nežli na českém trhu.

Víceméně hned první měsíc jsme skvěle zabodovali a následující měsíce jen rostli. Rok se s rokem sešel a my opět hledali možnosti, jak navýšit náš obrat. I skrz to, že na nejen domácím, ale už i na slovenském trhu nám začala vznikat nová konkurence. Bylo zapotřebí tedy začít hledat nové možnosti. Provedli jsme si menší výzkum okolních trhů a rozhodli se pro Maďarsko. Rozjezd v Maďarsku již však nebyl tak rychlý, jako na Slovensku. Bohužel, zde jsme se již nemohli až tak dobře spoléhat naše hlavní výhody v podobě skvělých pozic ve vyhledávání a tím pádem snižování nákladů na akviziční marketing. Jazyková bariéra pro nás tedy znamenala, že maďarský trh budeme brát především jako pomalu rostoucí a svoji energii a finance budeme věnovat především do trhu v Česku a na Slovensku.

Co si z této části vzít?

Hledejte neustále možnosti rozvoje. Právě ty totiž mohou být klíčovým faktorem při úspěchu vašeho e-shopu v boji s konkurencí.



Jsem Tadeáš a pomáhám podnikatelům na internetu. Založil jsem e-shop a během jednoho roku vyrostl na milionové tržby. Mé články vychází z mé dosavadní 8 leté praxe v digitálním marketingu.