Vítám vás u mé „případovky“ na e-shop fitami.cz, kde vám krok za krokem řeknu, jak jsme přistupovali k našemu e-shopu, který se dostal na obrat 10 milionů za necelé 2 roky se vstupní investicí 30 tisíc korun.
V první části případové studie se podíváme na to, jak jsme vytvořili marketingovou strategii. Od názvu e-shopu až po efektivní využití marketingových kanálů.
Tvorba značky
Brand FITAMI a příběh
Věděli jsme, co chceme prodávat. Jak se budeme jmenovat? To jsme netušili. Nápadů vznikalo mnoho, žádný se nám nelíbil. Až zazněl návrh „fitami“. Skvělý, úžasný nápad. Jednoduchý název, lehce zapamatovatelný. Zákazník bude nejspíše také tušit, že se bude jednat o produkty spojené s aktivním stylem života (slovo „fit“). Náš název však vznikl ze spojení prvních slabik každého majitele. Tedy Filipa, Tadeáše a Mirka.
Jakmile tento název zazněl, byli jsme rozhodlí. Náš e-shop se bude jmenovat fitami.
Když se zpětně ohlédnu, název jsme zvolili opravdu správný. Když se někoho zeptáme, kde si kupoval řemínky na hodinky, náš e-shop se lidem ihned vybaví. Jsme totiž odlišitelní a lehce zapamatovatelní.
Logo
Tak jako logo i těch největších světových firem se vyvíjí, vyvíjelo se tak i to naše.
Na začátku to byl pouze název. Poté se přidal vzor řemínku. Avšak nechtěli jsme, aby si nás lidé spojovali pouze s řemínky na hodinky. Zároveň jsme potřebovali i symbol. Symbol, který můžeme použít na místech, kde je potřeba. Propojili jsme se s kolegou, který nám opravdu za pár korun navrhl nové logo i symbol. Byli jsme spokojení. Logo bylo hravé, líbilo se nám. Výsledek vidíte pod textu. Líbí se vám?

Využití loga
Kde jsme logo dále využívali? Všude, kde se dalo. Logo a symbol jsme používali na obálkách. V e-mailech. Také na kartičkách, které jsme posílali klientům. Symbol byl také přítomný v on-line prostoru. Lidé jej také viděli vždy při otevření našeho e-mailu. Zkrátka symbol byl vidět opravdu všude kde bylo potřeba. A důvod? Chtěli jsme, aby si nás lidé ihned vybavili. Aby ihned věděli, že se jedná o e-shop, který již znají.
Tvorba identity značky
Na začátku všeho jsme přemýšleli nad tím, v jakém stylu budeme komunikovat. Taky jsme přemýšleli nad tím, co od e-shopu očekáváme a jak chceme, aby nás lidé a zákazníci vnímali. Rozhodnutí bylo jasné. Chceme být ten nejpřátelštější e-shop, který zákazník pozná. Na základě toho jsme se rozhodli, že budeme zákazníkům nejenom tykat, ale také s nimi komunikovat opravdu jako kamarádi. Když nám lidé psali e-maily, nebáli jsme se toho a rovnou je oslovil křestním jménem a kamarádskou mluvou. Drtivá většina našich zákazníků s tím neměla problém. Občas se někdo našel, ale stáli jsme si za svým. Tohle je ta správná cesta.
Tento styl jsme šířili opět napříč celou komunikací. Lidem tykáme v reklamách, na webu, na instagramu a dokonce i osobně, při osobním předání zboží.
Rozvoj efektivní marketingové strategie
Na začátku našeho projektu jsme čerpali z našich zkušeností. Věnovali jsme se totiž reklamě na Facebooku a Google. Dali jsme hlavy dohromady a přišli se strategií, která pro nás bude nejvhodnější.
Stanovte si základy propagace
Na základě počátečních prodejů jsme si stanovili kategorie produktů, které budeme propagovat v rámci těchto nástrojů. Na Facebooku i Googlu jsme využili především ty produkty, které se staly nejprodávanější. Žádné stovky či tisíce produktů, které sbírají data a pomalu se učí. Naopak, rovnou efektivně propagovat to, co se nám nejvíce prodává. Jaká byla teorie? Celkem jednoduchá. Vytipované produkty měly nejvyšší konverzní poměr, takže pokud k nám uživatel přišel, byla velká šance, že nakoupí. No a na webu jsme se snažili naše zákazníky již přimět k tomu, aby nakoupili i další produkty. Ať už za pomocí dopravy zdarma, dárků či oblíbených produktů. Tedy žádné zbytečné utrácení v kampaních.
Dává vám to smysl? Nám ano a vyplatilo se!
SEO aneb naháníme samotný Apple
Vybudovat fungující e-shop na placené reklamě nelze. Krátkodobě to možná půjde, ale pokud chcete mít ziskový e-shop v dlouhodobém období, je potřeba pracovat také na neplacené reklamě. A přesně za tím si opravdu stojím. Proto hned v začátcích jsme začali budovat kvalitní SEO obsah na webu. Řádně vyplněné popisky produktů, kategorií, interní prolinkování, kategorie na základě filtrací, články. To všechno vedlo k jednomu úžasnému výsledku! Na náš hlavní klíčový segment, Apple Watch řemínky, naháníme samotný Apple a Alza nám kouká na záda! Co víc si můžete přát? Snad jen předstihnout ten samotný Apple.
Musím také říct, že jsme nevyužili ani jeden externí odkaz a i přesto jsme se dostali na vrchol.
Emailing
Retence jako základ úspěchu. Další věc, kterou je potřeba řešit. Náklady na akvizice totiž stoupají a je potřeba se zaměřit i na zákazníky, kteří u nás nakoupili. Jako další efektivní způsob, jak zvýšit efektivně tržby se nám tedy naskytl e-mailing. Využívali jsme nástroj LeadHub, který nám přišel jednoduchý, intuitvní. Jelikož věci rádi děláme pořádně, připravili jsme si pro naše zákazníky přímo několik kampaní. Začali jsme klasickými kampaněmi na reaktivaci našich zákazníků. Oslovili jsme také zákazníky, kteří si vložili produkty do košíku, avšak nedokončili nákup. Později jsme také zařadili brandové emaily a slevové akce. Všechno mělo úspěch. Především brandové kampaně byly super nápad. Lidé si totiž mohli přečíst příběh o nás, jak to všechno vzniklo a kdo za týmem Fitami stojí vlastně. A toho si nejvíce cenili, že jsme lidé jako oni!
Sociální sítě
Hned na začátku našeho e-shopu jsme se také vrhli na sociální sítě, především tedy Instagram. Ten jsme zvolili především proto, abychom mohli tvořit inspirativní obsah pro naše zákazníky. Víceméně strategie byla jasná. Chtěli jsme sledujícím ukazovat naše produkty v takové formě, aby je to motivovali k nákupu. No, popravdě, chtěli jsme být takoví “módní rádcové”.
Jsem Tadeáš a pomáhám podnikatelům na internetu. Založil jsem e-shop a během jednoho roku vyrostl na milionové tržby. Mé články vychází z mé dosavadní 8 leté praxe v digitálním marketingu.
