Tadeáš Maršálek

Jak na e-shop? 9+1 rad pro úspěšný e-shop

Jak na e-shop

Vybudujte svůj funkční a ziskový

e-shop díky těmto 10 radám

Připravil jsem si pro vás 10 základních rad, aby i váš e-shop byl úspěšný. Projděte si každý jeden bod, zamyslete se nad svojí situací a zkuste má doporučení aplikovat do praxe. Jsem si jistý, že vaše tržby a zisk budou růst!

Pokud budete chtít poradit, dejte mi vědět a podíváme se na to.

1) Zvolte správný název e-shopu

Pamatujte, vaše značka musí být originální, odlišná a lehce zapamatovatelná. Díky tomu se totiž odlišíte od vaší konkurence. Název značky volte tak, aby neobsahoval generická slova, které by vám poté mohla bránit ať už v expanzi na zahraniční trh (použití českých slov či písmen) nebo vám mohla omezit ve vaší nabídce (např. levnakresla.cz – zákazník si pod značkou vybaví nejspíše pouze křesla, nikoliv matrace, které byste chtěli také prodávat).

Tip: Zkuste si vymyslet název, který se bude skládat z nějakých zkratek. Naše značka FITAMI vznikla ze 3 jmén (FIlip, TAdeáš, MIrek). Mohli jsme tak v rámci našeho představení popsat i to, jak vznikl název e-shop. Maličkou třešničkou poté bylo, že jsme prodávali příslušenství ke sportovním věcem, tudíž slovo FIT vyvolávalo v lidech asociaci.

2) Řiďte a sledujte své finance

Pokud nechcete přijít o své peníze ani dnes, ani zítra, je potřeba abyste si sledovali své finanční ukazatele. Založte si svoji přehlednou tabulku, kam si budete psát tržby, náklady na marketing, náklady na dopravu či náklady na zaměstnance. Jedině díky takové jednoduché tabulce budete schopni se ujistit, že váš e-shop opravdu vydělává. Pokud budete chtít jít ještě dále do hloubky, doporučuji si stanovit ukazatele nákladovosti za jednotlivé okruhy jako je doprava, zaměstnanci, nákupy zboží, provozní náklady apod.

Tip: Vytvořte si Excel tabulku, kde si rozpadnete náklady do fixních a variabilních položek. Zkuste si také jednoznačně (barevně) oddělit marketing, dopravu či jiné položky. Na konci tabulky si vytvořte % vyčíslení jednotlivých nákladů, abyste měli přehled o tom, kde máte největší náklady a mohli pracovat na zlepšení.

3) Stanovte si své KPI a cíle

Stanovujte si své cíle. Bez cílů totiž nebudete vědět, jestli jste nebo nejste spokojeni. Stanovte si cíle kvartální, měsíční nebo třeba i roční. Do cílů můžete zařadit různé finanční ukazatele, ale také marketingové (návštěvnost) či zkrátka věci, které chcete zlepšit. Může to být například % vyplněných META popisků na webu. Abyste svůj e-shop mohli kvalitně a dostatečně rozvíjet, doporučuji vám si tyto ukazatele sledovat. Protože právě díky nim uvidíte kroky, které děláte ke splnění vašeho podnikatelského snu.

Tip: Stanovte si hlavních 5 proměnných, které budete sledovat a na kterých budete pracovat. Samozřejmě, zisk je ta hlavní. Poté to může být návštěva z organického vyhledávání, konverzní poměr, procento vratek a retence vašich zákazníků. K jednotlivým bodům si vypište akční plán, jak dosáhnete zlepšení. Pozor, zlepšení by mělo být dlouhodobé, nikoliv krátkodobé.

4) Vytvořte si strategii

Aby mohl být váš e-shop ziskový, je potřeba si jasně stanovit vaši marketingovou strategii. Ať už se jedná o cenu, samotný produkt, e-shop nebo propagaci, je potřeba si strategii opravdu jasně definovat. V rámci ceny můžete například být dražší než-li konkurence v případě, kdy zákazníkům budete poskytovat servis, který konkurence nemá. Pro efektivní prodeje však také musíte správně nastavit web. Ulehčit zákazníkům hledání a nákup právě na vašem e-shopu. No a v poslední řadě je potřeba, abyste promysleli jakým způsobem své zákazníky oslovíte. Řešením nemusí být vždy pouze výkonností reklama, ale může to být také obsah na sociálních sítích. Pro zvolení správných nástrojů si je potřeba udělat menší přehled nad tím, kde jsou vaši zákazníci a jak nakupují. Pro správně zvolenou strategii doporučuji si vypracovat strategii na základě STDC modelu.

Tip: Zeptejte se vašich zákazníků, proč u vás nakupují. Zkuste zjistit co nejvíce informací, abyste pak mohli zvolit správnou strategii. Díky těmto informacím můžete poté nastavit strategii prodeje která bude odpovídat zákaznickému chování.

5) Používejte personalizaci

V dnešní marketingové době je z mého pohledu nutně potřeba jedna věc. Je to personalizace. Vymyslete způsob, jak se vaši zákazníci u vás budou cítit jako doma. Kde se budou cítit tak, že vy jste právě ten obchod, který hledali. Personalizujte svým zákazníkům uvítací emaily, informační emaily nebo jim třeba posílejte děkovné kartičky s jejich jménem. Jakýkoliv způsob vyjádření vaší lidskosti a ochoty povede k tomu, že vás lidé budou vnímat jako lidi, nikoliv jako stroje. Strojů je dnes totiž hodně.

Tip: Ač je to časově náročné, doporučuji zákazníkům posílat děkovnou kartičku. Pokud to pro vás bude v pohodě, klidně i s vlastnoručním podpisem či oslovením zákazníka. Díky tomuto váš zákazník totiž pochopí, že jste stejně jako on obyčejný člověk a bude k vám mít vyšší sympatie nežli k e-shopům, které působí jako obyčejný stroj bez špetky lidskosti.

6) Komunikujte se zákazníky

Retence je základ úspěšného e-shopu. A jestli také chcete, aby vás lidé měli rádi, měli byste s nimi komunikovat. Ať už je to tedy jedinečný způsob komunikace, včasné informační emaily o stavu objednávek nebo skromná omluva zákazníkovi za chybku na skladě, všechno budou vaši zákazníci vnímat jako něco navíc. Zákazníci pochopí, že opravdu chcete jejich spokojenost na prvním místě. A pokud jim toto dáte dostatečně najevo, rádi se k vám vrátí.

Tip: Vytvořte si sekvenci emailů či sms zpráv o průběhu objednávky od zákazníka. Informujte jej o tom, že si u vás objednal, že jste přijali platbu nebo že jste předali zboží zákazníkovi. Není totiž nic horší než to, když si něco objednáte a první informaci dostane zákazník až ve chvíli, kdy kurýr stojí před dveřmi. Jednoduše, držte vašeho zákazníka v obraze.

7) Budujte SEO

Při budování e-shopu myslete na to, že je potřeba organické návštěvnosti. Tedy takové, která je “zdarma”. Ona zdarma není, avšak při přepočtech nákladů se jedná o tu nejlevnější variantu. Placené reklamy mají okamžitý efekt, avšak v dlouhodobém horizontu nejspíše nebudete schopni tento způsob marketingu financovat.

Ať už tedy budete správně tvořit meta popisky na webu, správně propojovat váš web nebo psát kvalitní a zajímavé články, všechno bude mít obrovský přínos, který se vám zúročí.

Tip: Snažte se maximálně využívat parametry vašich produktů. Pokud máte produkty, které zákazníci vyhledávají i s parametry (například dřevěná postel 90×120), vytvořte pro tyto produkty speciální parametrické kategorie. Díky nim nejenom že budete mít lepší dohledatelnost v SEO, ale zároveň můžete tyto kategorie využívat při marketingových akcích.

8) Sledujte vaši konkurenci

Abyste byli schopni být nadále konkurenceschopní, budete muset také sledovat vaši konkurenci. Díky sledování tak můžete lépe identifikovat nejenom příležitosti, ale také například lépe pochopit aktuální situaci na trhu. Jen si to představte, váš hlavní konkurence má obrovskou slevovou akci. Vám právě klesají tržby. Ačkoliv to není jisté, je vysoce pravděpodobné, že právě to je ten důvod klesajících tržeb. Díky sledování konkurenci tak můžete daleko lépe pochopit kontext vašeho e-shopu a lépe reagovat na podobné situace. Zároveň si můžete ušetřit pěknou dávku nervů.

Tip: Vypište si vaše hlavní konkurenty a jednou za 14 dnů se zkrátka podívejte k nim na web co nového. Budete tak najednou více v obraze. Také se určitě zaregistrujte k nim do newsletteru, abyste o všech akcích byli hned informováni.

9) Rozvíjejte nabídku pro zákazníky

Rozšiřujte svůj sortiment. Ať jste speciálka nebo nabízíte zboží různého druhu, zkuste se zamyslet nad tím, co vaši zákazníci mohou ještě potřebovat. Tyto produkty totiž pak můžete využívat pouze pro emailigové up-sell kampaně. Nad rozšiřováním sortimentu však uvažujte pečlivě. Není horšího prodeje než takového, kde sami tratíte.

Tip: Pokud jste malý e-shop, hledejte nové produkty které by u vás zákazníci mohli nakoupit. Nejlépe takové, které se navzájem doplňují. Díky takové nabídce se vám zdvihne průměrná hodnota objednávky za cenu stejných marketingových nákladů.

10) A hlavně, pracujte na svém e-shopu

Nejdůležitější rada na závěr. Pracujte na svém e-shopu a neustále jej zdokonalujte. Ať už z pohledu designu, marketingových aktivit, nastavováním interních procesů či hledáním nových příležitostí, nespěte. Pokud svůj e-shop nebudete dostatečně rozvíjet, konkurence vás zkrátka přejede, protože ona na e-shopu pracuje.

Tip: Vzdělávejte se, sledujte aktuálně dění a pracujte na vašem e-shop. Snažte se z vašeho e-shopu udělat takové místo, kam se lidé budou opravdu rádi vracet, kde se jim budou dobře hledat produkty a kde budou vědět, že nakupují o skvělých prodejců.



Jsem Tadeáš a pomáhám podnikatelům na internetu. Založil jsem e-shop a během jednoho roku vyrostl na milionové tržby. Mé články vychází z mé dosavadní praxe v digitálním marketingu.

  • Jak na e-shop? 9+1 rad pro úspěšný e-shop