Stále přemýšlíte jak navýšit tržby svého e-shopu? Platíte stále více agenturám, ještě více do kreditu pro Google, ale výsledky nikde? Mám pro vás řešení. Je levné, jednoduché a může vám opravdu pomoct. Jedná se o A/B testování vašeho webu. Právě díky němu vaše tržby porostou a vás to nebude stát téměř nic!
Co je A/B testování?
A/B testování je postup, kdy vytvoříte dvě (nebo více) různé verze jedné stránky či konkrétního prvku na vašem e-shopu. Skupina návštěvníků uvidí verzi A, zatímco druhá skupina verzi B. Vy pak sledujete, která z verzí vám přináší lepší výsledky. Představte si například, že chcete otestovat, jak barva tlačítka „Koupit“ ovlivňuje prodeje. Vytvoříte:
- Verze A: Tlačítko v červené barvě.
- Verze B: Tlačítko v zelené barvě.
Vaši návštěvníci se rozdělí do testovacích skupin: jedna skupina návštěvníků uvidí červené tlačítko, druhá skupina tlačítko zelené. Po určité době jednoduše porovnáte, které tlačítko vedlo k většímu počtu objednávek. Nemusíte se bát, tohle vám nástroj dokonce řekne sám, která varianta je statisticky lepší!
Proč by vás to mělo zajímat?
Zvýšíte tržby bez zbytečného riskování
Místo toho, abyste kompletně měnili svůj e-shop „naslepo“, otestujete změny nejdříve na části návštěvníků. Když se ověří, že nová verze funguje lépe, nasadíte ji pro všechny – a máte jistotu, že investice do úpravy se vyplatila.
Pochopíte své zákazníky
Každý e-shop je jiný a co funguje pro jednoho, nemusí fungovat pro druhého. Díky A/B testování získáte jasná data přímo o vašich zákaznících. Zjistíte, jak reagují na vaše obrázky, texty, formuláře nebo ceny.
Ušetříte peníze
A/B testování může stát jen zlomek toho, co byste vydali za různé redesigny nebo složité marketingové kampaně. Existují nástroje, které jsou zdarma (doporučuji VWO), a přesto vám poskytnou dostatek užitečných informací a možností pro testování.
Jednoduché technické řešení
Spuštění základního A/B testu není složité. Většina nástrojů umožňuje vizuální úpravy stránek metodou „táhni a pusť“, takže nepotřebujete speciální programátorské znalosti. Opravdu, vyzkoušel jsem mnohokrát!
Ukázka z praxe a trošku matematiky
Jak můžete dole vidět, testoval jsem zobrazení slevového kódu a jeho dopad na celkový konverzní poměr na webu. Pokud na web šel vidět slevový kód, objednalo si 5,06 % zákazníků. Pokud jsem však na webu kód zobrazil, konverzní poměr vzrostl o 5,39 %. A to je pouze jedna jediná změna na webu!

No a má to smysl? To tedy má! Však se jen sami podívejte, jaký dopad má taková malá změna na celkový zisk z vašich objednávek (nikoliv tržbu, ta je ještě větší!). Pokud budu uvažovat s výše uvedeným příkladem, tak díky A/B testování byste vydělali cca 100 000 Kč /měsíc navíc, za rok tedy cca 1200 000 Kč. To už je celkem hezké číslo, že ano?
Zkrátka, tohle je jednoduchá matematika. Stále váháte jestli začít nebo ne? Dejte mi vědět a pobavíme se o možnostech testování i na vašem e-shopu.

Jak začít?
Vyberte cíl testu
Než se pustíte do testování, promyslete si, co chcete zjistit. Chcete navýšit počet objednávek? Nebo vám jde o to, aby lidé více klikali na určitý odkaz či vyplňovali formulář? Tohle je potřeba si předem definovat, abychom správně nastavili měření.
Určete, co budete testovat
Zaměřte se na prvky, které mají největší vliv na chování zákazníků. Často se testují:
- Barva a text tlačítek „Koupit“
- Nadpisy a popisky produktů
- Obrázky nebo videa v detailu produktu
- Rozmístění formulářů (např. pro přihlášení k newsletteru)
- Texty na tlačítcích (např. „Koupit nyní“ vs. „Přidat do košíku“)
- Doplňkové texty na stránce (princip kotvy, social proof či jiné psychologické taktiky)
- Pořadí jednotlivých prvků na stránce (recenze, doporučení, fotky, podobné produkty atd.)
Použijte nástroj pro A/B testování
Existuje mnoho nástrojů, například Optimizely nebo VWO. Některé jsou zdarma, jiné placené. Instalace je většinou jednoduchá – stačí vložit měřicí kód do vašeho e-shopu a pak v nástroji nastavit, co chcete porovnávat. Já doporučuji VWO, se kterým také pracuji.
Sledujte výsledky
Nechte test běžet dostatečně dlouho, abyste získali reprezentativní data (alespoň pár stovek návštěv u každé verze). V nástroji pak uvidíte, kolik lidí kliklo, objednalo nebo se zaregistrovalo v závislosti na tom, jakou verzi e-shopu viděli. Nástroj vám sám ukáže, pokud jsou výsledky vhodné k aplikaci či nikoliv (statisticky významné).
Vyhodnoťte a aplikujte
Když zjistíte, že verze B funguje lépe, proveďte na e-shopu finální změnu. Jestli se naopak ukáže, že původní verze A je výkonnější, nic měnit nemusíte. Díky A/B testování zkrátka vždy víte, co funguje, a co ne.
Zkrátka, jednoduchý způsob, jak růst
A/B testování je jedním z nejúčinnějších a přitom nejlevnějších způsobů, jak posunout váš e-shop na vyšší úroveň. Místo toho, abyste dělali změny podle pocitu či intuice, necháte za sebe promluvit reálná data. Díky tomu můžete rychle zvýšit své prodeje, protože pochopíte, co vaše zákazníky doopravdy motivuje a co je naopak odrazuje.
Kolik testování webu stojí?
Pokud si budete web chtít testovat sami, bude vás to stát jen čas. Nastavení systému není opravdu složité. Pokud byste chtěli využít mých služeb, testování se odvíjí od velikosti e-shopu a počtu testování. Základní testování stojí 2500 Kč /měsíc. V porovnání s přínosem (viz. nahoře) je to však zlomek z toho, co můžete reálně získat.
Chci zkusit testování webu. Co teď?
Dejte mi vědět přes tlačítko níže, společně si zavoláme a zjistíme možnosti pro váš business (zdarma). Pokud u vás testování neshledám přínosným, nebudu vám jej nabízet.
Jsem Tadeáš a pomáhám podnikatelům na internetu. Založil jsem e-shop a během jednoho roku vyrostl na milionové tržby. Mé články vychází z mé dosavadní 8 leté praxe v digitálním marketingu.
