V dnešním rychlém online prostředí je klíčové neustále hledat nové příležitosti k růstu a zlepšení vašeho e-shopu. Právě díky němu jsme totiž konkurenceschopní a můžeme tak budovat business i v dalších letech.
Ať teprve začínáte nebo již podnikáte několik let, měli byste vždy hledat nové cesty jak váš business posunout vpřed.
Pokud byste s rozvojem businessu a hledáním příležitostí potřebovali pomoct, dejte mi vědě, rád své zkušenosti a nápady předám dál.
Rozšiřování a optimalizace nabídky produktů
Rozšiřování sortimentu
Nabídka širokého spektra produktů může přilákat nové zákazníky a vám tak zvýšit prodeje. Přemýšlejte nad tím, jak dokážete nakombinovat vaše produkty, aby návštěvník u vás našel vše, co v ten moment potřebuje. Pozor však na to, produkty se musí “točit”, rozšiřujte tak sortiment s rozmyslem.
Řešení mrtvých zásob
Ať už máte sklad kde máte několik stovek produktů nebo několik tisíc produktů, vždy byste měli řešit tzv. “mrtvé zásoby”, což jsou produkty, které se u vás neprodávají a zkrátka vám leží v regálu. Nejenom, že vám tedy ve skladu zabírají místo, ale hlavně, máte v nich uložené peníze, které nejsou v oběhu. Dbejte tedy na to, abyste takových produktů měli minimum.
Řízení financí
Přehled nad finančními toky
Každý podnikatel, tedy i e-shopař, by měl vždy vědět, jak je na tom finančně. Veďte si tedy svůj finanční deník abyste věděli, kolik peněz musíte příští měsíc zaplatit, a kolik vám naopak na účet dorazí. No a hlavně zjistíte, kolik vám vlastně tedy nakonec zbyde pro vaše potřeby. Většina firem nezkrachuje proto, že se jim nedaří, ale proto, že si nedokáže pohlídat své finanční toky (tzv. cash-flow) a díky tomu není pak schopna splácet své závazky.
Snižování nákladů
Jednou za čas si sepište a kategorizujte své náklady. Ke každé takové kategorie si poté napište, co můžete udělat pro to, abyste tyto náklady snížili. Můžete se jednat například i o náklady na dopravu. Pro vás tedy možnost vyjednat s dopravcem lepší ceny. Díky tomu vám sice tržby neporostou, ale zisk už ano. A to je to hlavní, ne?
Hledání nových prodejních příležitostí
Pokud již máte pocit nebo data o tom, že trh kde působíte jste vytěžili na maximum, zvažte vstup na trh nový. Předtím si však udělejte alespoň základní analýzu, aby expanze byla úspěšná a vy zároveň věděli, na co se máte připravit a co vše je potřeba připravit pro snadný vstup na uvedený trh.
Zvýšení efektivity a automatizace
Efektivní využití zaměstnanců a času
Jednou za čas si také sedněte a sepište si vaše procesy ve firmě. Ke každému takovému procesu si opět položte otázku. Nelze to dělat efektivněji? Pokud ano, začněte to dělat. Díky tomu tak budete využívat nejen finanční, ale i lidské zdroje efektivněji. Vaši zaměstnanci se tak budou moci věnovat důležitějším činnostem.
A váš zisk opět poroste.
Využití AI
V dnešní době AI by byl přímo hřích nevyužít sílu těchto nástrojů. Díky nim můžete totiž zefektivni téměř každý proces, který ve firmě máte. Ať už se jedná o psaní článků, kontrolu textace, tvorbu SEO popisků nebo tvorbě strategie, AI vám může být velmi mocný nástroj, jak svůj business můžete posunout vpřed.
Využití dat pro lepší rozhodování
Práce s daty
Sbírejte a analyzujte data o svých zákaznících, jejich nákupním chování, měřte retenci zákazníků (návratnost) nebo pozorujte změny v hodnotě průměrné objednávky. Dat ke sledování je mnoho, avšak doporučuji si vybrat pouze několik důležitých metrik, které budete sledovat, měřit, zlepšovat a vyhodnocovat.
Retence uživatelů
Víte která reklama je nejlepší? Ta, která je zdarma. Hledejte způsoby, jak zvýšit loajalitu zákazníků, například prostřednictvím věrnostních programů, personalizovaných nabídek nebo správným přístupem k zákazníkům. Pokud budete dělat věci správně, tak nejenom, že se váš zákazník k vám poté nejspíše vrátí, ale ještě o vás řekne svým známým. Zaplatit za reklamu dokážou všichni, vy ale vybudujte e-shop, kde reklamu platit nemusíte!
Nové možnosti propagace
Hledejte zlepšení
Jednou za čas přemýšlejte, co můžete zlepšit na propagaci vašich produktů. Ať už to jsou nová videa, nové články nebo třeba využití sociálních sítí či oslovení nové skupiny uživatelů. Avšak pozor, pokud vám některá kampaň funguje lépe než průměr, je velká šance, že nová kampaň již tak úspěšná nebude.
Affiliate a spolupráce
Zkuste také popřemýšlet ohledně affiliate spolupráce. Ať už si najdete přímo agenturu která vám s tím pomůže nebo také můžete umístit své bannery na spřátelený web, který vás bude propagovat. Například pokud prodáváte kola, můžete zkusit kontaktovat majitele webu, který se zaměřuje na cestovní či ubytování v Česku a tam nabídnout vaše produkty či služby.
Veletrhy a eventy
Už nevíte co byste mohli udělat, abyste oslovili nové zákazníky? A co takhle využít veletrhy anebo být partnerem nějakého zajímavého eventu? Pokud vám to dává smysl, směle do toho!
Tvorba a rozvoj vlastních produktů
Tvorba vlastních produktů
Vyvinutí vlastních produktů, například v oblasti módy nebo výživových doplňků, může posílit vaši značku a zvýšit zisk. Vlastní produkty vám také umožňují lépe kontrolovat kvalitu a jedinečnost nabídky.
Budování značky
Investujte do budování silné značky, která bude rezonovat s vašimi zákazníky. To zahrnuje nejen kvalitní produkty, ale také konzistentní komunikaci, vizuální identitu a hodnoty, které vaše značka reprezentuje.
Optimalizace nákupu
Dodavatelé
Jednou za čas kontaktujte své dodavatele a pobavte se s nimi o cenách. Ať už to jsou dodavatele služeb nebo produktů, vždy rádi uslyší, že chcete svůj business rozvíjet a oni můžou být u toho. Řekněte jim, že plánujete investovat do marketingu, avšak potřebujete lepší ceny. Mnoho dodavatelů vám může přijít vstříc a vy tak navýšíte svoji hrubou marži. A víte jak se to říká, líná huba, holé neštěstí.
Velikost a fungování skladu
Přemýšlejte nad svým skladem a jeho fungováním. Nedržíte příliš mnoho zásob? Máte efektivně rozložené skladové položky? Zkusili jste využít metody just-in-time? Pokud vám to dodavatelé a logistika umožní, můžete díky tomu ušetřit nemalou část a zlepšit tak své cash-flow.
Co závěrem?
Rozvoj e-shopu vyžaduje neustálé hledání nových příležitostí a optimalizaci stávajících procesů. Zaměřením se na rozšiřování sortimentu, efektivní řízení financí, expanzi na nové trhy, automatizaci procesů, využití dat, inovativní marketingové strategie a budování vlastní značky můžete výrazně posílit své podnikání. Nezapomeňte pravidelně analyzovat své výsledky a být otevřený novým nápadům a trendům, které vám pomohou zůstat konkurenceschopní na trhu.
Jsem Tadeáš a pomáhám podnikatelům na internetu. Založil jsem e-shop a během jednoho roku vyrostl na milionové tržby. Mé články vychází z mé dosavadní 8 leté praxe v digitálním marketingu.
